Órák, tesztek, hírek.

Nagymutató blog - megmondja, hány óra van...

Nagymutató blog - megmondja, hány óra van...

És Te nyomtatnál magadnak órát?

A 3D nyomtatás jelene és jövője az óraiparban

2017. február 24. - Taliga Tamás

3D nyomtatás? Órához?

Nemrég egy kisebb alkatrészt kerestem egy órához, amit mint kiderült, nem is olyan egyszerű beszerezni. Egy CASIO AE1200 óráról van szó (korábban itt írtunk egy tesztet róla, a James Bond féle Seiko féltestvére), aminek nagyon jól állna a NATO szíj, de a kialakítása miatt egyszerűen nem lehet rászerelni.

1201.jpg

A tokfülek szélessége, illetve keskenysége miatt csak maximum 18 mm széles szíjat lehetne rátenni, ami a 40 mm széles óránál nagyjából úgy néz ki, mintha gyöngyöt fűznénk cérnára... Elkezdtem hát adaptert keresni hozzá, mivel a szintén CASIO által gyártott G-shock szériához létezik ilyen.

Egy probléma van, ezek csak 16 mm méretben kaphatóak, így addig kutattam, míg beleakadtam a Shapeways nevű, 3D nyomtatással foglalkozó cégbe, akik nyomtattak nekem egy ilyen adaptert 18 mm méretre!

Őszinte leszek: eddig a 3D nyomtatást egyáltalán nem követtem figyelemmel, valamiféle úri huncutságnak éreztem, amivel semmi dolgom nincsen. Hát nagyot tévedtem.

ae1200-02.JPG

A Shapeways 2 nap alatt kinyomtatta az adaptereket, és 3 nap alatt ide is értek nemzetközi futárszolgálattal, korrekt csomagolásban, "Köszi" kártyával, ahogy kell :)

Tökéletesen passzolt az órához, és meglepően erősnek tűnik, az olcsó távolkeleti műanyagoknál mindenképpen meggyőzőbb, és az ára is egy számjegyű összeg euróban, vagyis nem egy elérhetetlen dolog.

És ha érdekel, hogyan is működik ez a gyakorlatban, íme:

És még pár kép az elkészült darabról:

 

Nyomtassunk akkor egy komplett órát!

 

Nyomtassunk. Egész pontosan nem mi, hanem egy svájci mérnök, Christoph Laimer. Ebben a videóban egy Tourbillon-szerkezetes működő 3D nyomtatott órát kelt életre:

 

 

Pedig ez az egyik legösszetettebb óraszerkezet, kellett pár alkatrész hozzá:

tourbillon.jpg

 

De nyomtattak már karóra méretet is, igaz, digitális változatban, ebben volt egy kis csalás:

 

 

 De miért nyomtassak 3D-ben órát?

 

Az eddigi legkézenfekvőbb válasz: mert már képes vagyok rá! Ez így igaz, úgyhogy 3D nyomtatásra fel, minél több mindent nyomtatunk így ki, annál közelebb kerülünk az otthon nyomtatható igazi, hordható méretű karórához, ami olyan lesz, amilyenre mi tervezzük.

Azért ez jól hangzik, nem igaz?

 

süti beállítások módosítása