Órák, tesztek, hírek.

Nagymutató blog - megmondja, hány óra van...

Órát rendelnél külföldről? Megmutatjuk, mi vár rád.

Minőségi órák féláron Távol-Keletről? Kipróbáltuk.

2017. szeptember 08. - Taliga Tamás

Az internet korában könnyű helyzetben van, aki meg szeretne vásárolni egy terméket. Pár óra keresgélés után jobbnál jobb ajánlatokat találhat például egy márkás órára, akár a földgolyó másik felén is, hiszen erről szól a net, és ebbe az irányba mutat a globalizáció is. De az emberi természet furán működik néha, akár saját magát becsapja, csak hogy elérje az áhított célját.

kulfoldi-oravasarlas-header-1200x760.jpg 

Óravásárló sokféle létezik. Van, aki elmegy egy szaküzletbe, megpróbál több órát, beszélget az eladókkal, többször visszajön, majd boldogan viszi haza a kiválasztottat.

Van, aki nagyjából képben van a típusokkal, modellekkel, keres egy megbízhatónak tűnő és ellenőrizhető webáruházat itthon, megrendeli az órát, megkapja, és boldogan használja.

És van, aki él a huszonegyedik század lehetőségeivel, kiválaszt egy modellt, majd addig bújja a netet, amíg meg nem leli a legolcsóbb ajánlatot, bárhol is legyen az a világban. Megrendeli, manapság már viszonylag nagy biztonsággal meg is kapja, és ő is boldogan használja.

Vagy nem.

Egy kényes téma, amiről senki nem szeret beszélni. A vevő azért, mert nem szeretné hallani, hogy jó eséllyel odadobta a nyugalmát pár ezresért, a gyártó sem, mert olyan nem fordulhat elő, hogy egy hivatalos kereskedő hibás termékeket árul. Mégis fontos lenne beszélni róla, hiszen sokan nincsenek tisztában azzal, milyen veszélyes útra lépnek egy külföldi netes óra rendeléssel.

1200-20170216_125035.jpg 

Hivatalos eladó, szürke és fekete piac – hol a határ?

Az internet határtalan, és bármit elbír. Bárki indíthat egy webáruházat rajta, sőt elég csak a legnagyobb piacterekre feltölteni pár fotót, és mehet is az üzlet. A képlet eddig egyszerű, de van egy másik összetevője is: a vásárló. A vásárló, aki sokszor jóhiszeműen keresi a neki legmegfelelőbbet, és ez sokszor a legolcsóbb megoldás lesz, vagy legalább is annak tűnik.

De jó ötlet-e vajon a több heti fizetésünknek megfelelő összeget elküldeni a világ végére, és bízni benne, hogy amit kapunk, az tényleg az lesz, amit a képeken láttunk? Ezt mindenki döntse el maga. Ami viszont biztos, hogy nagyon nehéz kideríteni, ki a hivatalos dealer, sőt az átlag vásárlótól ez talán nem is várható el.

Megérkezett az óra a Távol-Keletről, mi baj lehet?

Amennyiben megbízható és hivatalos kereskedőtől rendeltük, semmi, alig nagyobb a rizikó mint egy itthoni vásárlásnál. Persze a több hetes szállítás megviselhet egy mechanikus szerkezetet, de azért jó eséllyel nem lesz vele gond.

Van létjogosultsága a messzi országokból rendelt óráknak, ha nem lenne erre lehetőség, a nemrég bemutatott Seiko Cocktail Time első, csak japán piacra készült darabjaival soha nem találkozhattunk volna.

A probléma akkor kezdődik, amikor a szürke zónába érünk, ami jellemzően a malajziai és szingapúri területre jellemző. Az innen rendelt termékek eredetét homály fedi, a gyári honlapokon nem szereplő viszonteladók forrásait nem ismerhetjük. Persze lehet ez hivatalos forrás is, de az innen érkező órákkal előforduló problémák mégis jelentősen magasabb arányban jelentkeznek a hivatalos szervizben, mint például az itthon eladott, garantáltan eredeti és hibátlan daraboknál.

 

Semmi gond, van garanciakártyám, az elég. Vagy…?

A garancia feltétele a lepecsételt, aláírt számla és garanciakártya. A hazai vásárlásoknál ezzel semmi gond nem lehet, a jogszabályok szabályozzák a folyamatot, a kereskedők pedig be is tartják. A távol-keleti webáruházakból érkező daraboknál azonban legfeljebb egy garanciakártya lesz a csomagban, így sokan csak a szervizben szembesülnek azzal, hogy ez bizony fizetős javítás lesz.

Eltérő országok, eltérő szabályok.  Egy termék árazásakor minden országban a helyi szabályozásokat kell figyelembe venni, ebből ered, hogy a világ másik végéről bár olcsóbban lehet beszerezni egy terméket (más közterhek, más költségek vannak itthon, és ezek bizony mind emelik a vételárat), arra az ottani szabályozás lesz érvényes, a hazai nem. Amikor rákattintunk a kosár gombra, valójában egy kisebb szerencsejátékba kezdünk, ahol az alacsony ár lesz a nyereségünk, ha nem lesz gond az órával. Ám ha mégis, az árelőny azonnal elolvad, kezdődik a tortúra: megpróbálhatjuk visszaküldeni a világ túlsó végébe, posta, várakozás, levelezés az eladóval, javítás, posta, várakozás, újabb vám procedúra… Jól hangzik?

De úgysem lesz gond vele.

Mindenki szeretné ezt hinni, és sokaknak nincs is, de a többiek, akiknek bizony volt, legközelebb biztosan meggondolják, ért-e ennyit az egész. Az alábbiakban megmutatjuk, a tapasztalataink alapján (és bőséges a minta) miért nem javasoljuk a kockáztatást.

Jellemző meghibásodások – ahogy a szerviz látja

Összegyűjtöttük a szervizesekkel, milyen rendszerességgel és milyen problémákkal jelentkeznek a távol-keleti webáruházakból érkező órák. A hibák előfordulásához egy adat: naponta több ilyen óra érkezik nagyon hasonló problémákkal több ismert márka hazai szervizébe is, ami sok további kérdést vet fel ezeknek az újként megvásárolt óráknak a valódi előéletéről.

 

A legjellemzőbb meghibásodások:

  1. Lelazult rotor – az automata szerkezet felhúzásáért felelős forgó súly, a laza rotor hozzáér a tokhoz, kopást, zajt és sérülést okozhat a szerkezetnek és a toknak is
  2. Félrenyomott indexek – esztétikai hiba, a számlapra nyomtatott foszforeszkáló index nem pontosan a helyén van, ezt elég egyszer észrevenni és utána mindig rá fog tévedni a szem
  3. Elnyíródott tokcső menet – komoly probléma ez is, a koronazáras óráknál a tömítettségért felel, ha nem zár rendesen, beázás lehet a vége
  4. Tömítés hiánya – szintén nagy gond, tömítés nélkül nagyon gyorsan kerül szervizbe az óra a beázás miatt
  5. Billegő tengely szorulása – az óra alapvető szerkezeti eleme, ha nem tud szabadon, minél kisebb súrlódással mozogni, a pontatlanság garantált lesz
  6. Olaj szennyeződés – jellemző probléma a vastag olajréteg a horgonynál és a rugóházban, ezeken a helyeken csak a gyári előírás szerinti mennyiségű és minőségű olajnak szabadna lennie. A rugóházaknál előforduló probléma még az olyan mértékű szennyezettség, ami csak sok év használat után alakulhatna ki… (lásd a lenti fotón)
  7. Karcos üvegek, por a számlapon – a karcokat nem kell magyarázni, egy új óránál nem elfogadható. A számlapon lévő por vagy bármilyen egyéb szennyeződés miatt az órát teljesen szét kell szedni a szervizben, tisztítani és újra összerakni, ez azért egy költséges folyamat.
  8. Laza híd és billegő csavarok – a szerkezet valamennyi csavarját rögzíteni kell, a laza csavarok hibás működéshez fognak vezetni.

werkmania_hu-banner.jpg

Ezek a hibák és problémák egy új óránál már több kérdést is felvetnek az órák eredetéről és állapotáról. Egy, a gyárból hivatalos csatornán érkező és minőségellenőrzésen átesett darab nem produkálhatna ilyen hibákat, és főleg nem ekkora darabszámban. Ezt igazolja a hazai, hivatalos forgalomban eladott órák elenyésző hibaszázaléka is.

Mindenki maga dönti el, hol és milyen feltételekkel vásárol meg egy terméket, de egy jó tanácsot szívesen adunk: mindig csak hivatalos forrásból vásároljunk, és lehetőleg olyan helyen, ahol lesz, aki foglalkozik majd velünk, ha mégis problémánk lesz.

800-skx007-3-honaposan-1200.jpg

Ez bizony beázott pár hetesen, nem csoda, nem volt tömítés a búvárórában.

 

Fotók: werkmania.hu