Órák, tesztek, hírek.

Nagymutató blog - megmondja, hány óra van...

A tökéletes órafotó készítésének titka 5 lépésben

Eláruljuk, hogyan készíthetsz Te is szuper órafotókat!

2019. július 08. - Taliga Tamás

grb100-nmb.jpg 

A tökéletes órafotó készítésének titka 5 lépésben

 

  1. Tanulj meg mindent a fotózásról
  2. Gyakorold minél többet, kísérletezz a beállításokkal
  3. Ne sajnáld a pénzt a technikára
  4. Készíts minél több képet, hogy kiválaszthasd a legjobbat
  5. Utómunka, utómunka, utómunka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Iron Annie Bauhaus 5018-4 – legendák, ha találkoznak

Egy német, egy építész és egy svájci találkozik, ismered?

iron-annie-bauhaus-header-1200.jpg

Azt már lassan az alapműveltség része lett, hogy a német Pointtec legújabb márkája, az Iron Annie modellről modellre lépdel felfelé a presztízslétrán. Amikor a kezembe került a Bauhaus 5018-4 modell, még így is meglepődtem, hol tart már a brand. Egy svájci automata kronográf szerkezet nem játék, és ebben bizony egy ETA Valjoux 7750-es dolgozik, lássuk, hogyan teszi.

Iron Annie – a történet a név mögött

Az Iron Annie, mint a német cég valamennyi márkája, a repüléshez kötődik. A nagy múltú repülőgépgyártó, a Junkers talán leghíresebb (és a repülés szerelmesei között talán a legnépszerűbb) modellje a JU-52, melyről a Junkers már órát is nevezett el.

Az Iron Annie egy ezek közül a JU-52 típusjelű gépek közül, amely még ma is repül. Az eredeti regisztrációs jelzése, a D-AQUI nem volt elég beszédes a jelenlegi tulajdonosának, ezért amikor megvásárolta, átkeresztelte, így végül Iron Annie-ként vonult be a repülés és most már az óraipar történetébe is.

tante-ju-52_800.jpg

Az Iron Annie név a Pointtec márkái között előkelő helyet foglal el, letisztult és minőségi darabokkal jelentkeznek sorra, és ebbe a sorba illik a mostani tesztünk alanya is. A presztízs modellek közé nehéz betörni, magasan van a léc, régi, patinás nevek uralják a piacot, akik nem nézik jó szemmel sem a japánból érkező minőségi darabokat, sem a szomszédos Németország kisebb márkáit…

De a világ változik, és ma már helye van a minőségi modelleknek akkor is a polcokon, ha nem tudnak több száz éves pedigrét (vagy akár európai felmenőket) felmutatni.

Bauhaus, a 100 éves iskola – természetesen magyar gyökerekkel

bauhaus-100.jpg

Az óra neve utal a formavilágára, és kisebb büszkeséggel kell eltöltsön minden, az építészet vagy a képzőművészetek által valamilyen szinten „beoltott” magyart, aki hallott már Moholy-Nagy Lászlóról vagy Breuer Lajos Marcellről, a weimari Bauhaus iskola nagyjairól.

A Walter Gropius építész által alapított művészeti-építészeti-design műhely a modernizmus elvei mentén letisztult formákkal, jellegzetes stílusban alkotta meg a ma emberinek szánt sallangmentes, funkcionális, mégis minőségi érzést adó bútorait, épületeit és életérzését. Ha jártál már egy IKEA áruházban és tetszettek az egyszerű vonalakkal megrajzolt modern bútorok, már közel jársz a modernista stílushoz, amit a Bauhaus hozott magával, nekünk.

iron-annie-bauhaus.jpg

Minőségi kivitelhez minőségi szerkezetet – automata kronográf Svájcból

iron-annie-bauhaus-50184-01.jpg

A korábbi Iron Annie modellben, ami a szerkesztőségben járt, szintén egy ETA automata kaliber működött, a 2824-2 mechanikus automata werk. Az Iron Annie 5018-4 most emelte a tétet, és egy ETA Valjoux 7750 mechanikus automata szerkezetet kapott, aminek az említésétől azért a mechanikus svájci óra hívőknek párás lesz a tekintete, nem véletlenül.

A mechanikus órák világában az automata kronográf egy külön kaszt, és nem a páriáké. Egy automata kronográf már egyfajta rangot ad az óráknak, gondoljunk csak akár a Seiko által elsőként bemutatott, és a mai napig igen keresett automata oszlopkerekes kronográfra..

Vitaindító gondolatként (és a történeti hűség kedvéért) meg kell jegyezni, hogy az első automata kronográf kaliber címért három modell is versenyben van, a mai napig nem tiszta, ki jelentette meg elsőként. 1969-ben a Zenith a Movado-val közösen az El-Primero névre keresztelt darabbal biztosan néhány nappal hamarabb mutatkozott be, mint a Breitling a két másik céggel közösen fejlesztett Cal11 modellel, ám közben Japánban már bemutatkozott a Seiko oszlopkerekes automata kronográf szerkezete, így nem hivatalosan a Seiko nyerte a versenyt (és ezt elfogult japán órás blogként támogatjuk is).

A Valjoux 7750 egy sikeres és így népszerű automata kronográf szerkezet, számtalan órában találkozhatunk vele. A hagyományos automata szerkezetkehez képest az egyetlen hátránya a vastagsága, mely egyszerűen a felépítéséből adódik a kronográf hozzáadott tartalma miatt, mely alkatrész mennyiségben is jelentkezik.

Működése a tesztjeink szerint svájciasan megbízható, és a több méréssel bizonyított 55 órás járástartaléka több mint elég – ezzel szokták jellemezni az automatákat, miszerint egy hétvégét jár letéve is, mintha egy automata kronográfot éppen a hétvégén hagyna pihenni az ember :D

Mindemellett a műszeres méréseken is szépen szerepelt, még a (fél)lengésszámát is sikerült 300 felett tartania, ami a svájciaknál alapkövetelmény, készült is egy kis videó a mérésről:

Tartalomhoz a forma

A tok ennek megfelelően vaskos, de a formája miatt ez nem zavaró, sőt igazából nem is tűnik fel, az átmérőjéhez képest a lekerekített tok kényelmesen hordható lesz, és szépen bebújik az ingujj alá, mert ez az óra azért ott érzi magát elemében.

A bőr szíj kifejezetten kellemes tapintású, és meglepően puha, párnázott típus, szintén a kényelmes viseletet garantálja – érdekessége, hogy bár nem tűnik hosszúnak az én 18.5 cm-es, teljesen átlagos méretű csuklómon a legutolsó lukat használva a szíjon állt meg kényelmesen, így fogyni már nem lehet mellette.

A mindennapokban a kronográf szerkezet inkább egy jóleső tudat, nem valószínű, hogy sokan használják, ezt egy saját kutatásunk is bizonyítja, melyben ezres mintán 15 százalék alatt volt a kronográfot néha használók aránya, a többség bevallotta, hogy neki elég, hogy jól néz ki vele az óra, és ezzel nincs is semmi baj.

iron-annie-bauhaus-50184-05.jpg

Az óra lehet ismerős egy kicsit valahonnan, a Junghans Meister Chronoscope számlapja köszön vissza, bár más tokformával és nyomógombokkal – ez az azonos szerkezet ismeretében azért nem annyira meglepő, ezt az elrendezést adja a jellegzetes három segédszámlap és a szintén sajátos kettős dátumablak – így lesz könnyen felismerhető az ETA Valjoux 7750 kronója bármilyen órában.

Iron Annie Bauhaus 5018-4 – szerettük?

Szerettük, mert szerethető darab. Az árához mérten komoly modell, a svájci automata kronográf kaliber nem játék, és az egész minősége az órának tökéletesen hozza azt a szintet, amit elvárhatunk tőle, ha nem ragaszkodsz az évszázados svájci márkákhoz, de minőséget és megjelenést keresel egy kis plusz technikával fűszerezve, jó választás lehet az Iron Annie Bauhaus 5018-4 modellje.

ECB-800TR, avagy egy Casio Edifice a Vörös Bika jegyében

Órák és a Forma 1 együtt - mi kellhet még a boldogságodhoz?

ecb-800tr-header-res.jpg

A Toro Rosso, vagyis a Vörös Bika lassan az egyik legerősebb márkává növi ki magát az extrém sportok világában. Ide tartozik a Forma 1 is, ahol 2019-ben már két csapattal is jelen van az osztrák energiaital gyártó. Ezek közül az egyikkel, a Scuderia Toro Rosso csapattal dolgozik együtt az Edifice, és természetesen limitált kiadású modell is jár a közös munka mellé.

Red Bull, Toro Rosso, Forma 1 – gyorstalpaló kívülállóknak

Tartozom egy vallomással rögtön az elején, a Forma 1 szele épp csak megsuhintott még a 2000-es évek első felében, amikor volt szerencsém éppen az említett energiaital gyártó cég vendégeként részt venni a magyar nagydíjon. Nagy élmény volt, de elmúlt, és előtte sem, azóta sem követtem az eseményeket, így talán megbocsájtható, ha F1 témában elvétenék valamit.

Miután nem tudtam, mi a különbség a Red Bull és a Toro Rosso csapat között, belevetettem magam a témába, és megosztom azokkal, akik hozzám hasonlóan az autósportot csak a WTCR futamokig követik, és azt is csak azért, hogy együtt örülhessünk Norbi sikereinek.

casio-edifice-ecb-800tr-f1.jpg

A Red Bull 2005 óta indít saját csapatot a Forma 1 versenysorozatában Red Bull Racing néven, és 2010-től 2013-ig sikert sikerre halmoztak, világbajnoki cím, konstruktőri díjak, vagyis top csapattá nőtte ki magát.

2005-ben megvásároltak még egy csapatot, a Minardit, majd az ismert versenyzővel, Gerhard Bergerrel megalapították a Red Bull Racing „fiókcsapatát”, a Scuderia Toro Rosso-t. A név gyakorlatilag ugyanaz, de az olasz gyökerek miatt kapta a Toro Rosso-t, a Scuderia pedig klasszikusan a versenyistállókat jelenti, és nem utolsósorban jól is hangzik.

Ezt a csapatot támogatja 2016 óta a Casio az Edifice márkával, és ennek az együttműködésnek a gyümölcse lett a Casio Edifice ECB-800TR limitált kiadású modellje.

Tovább

Orient - új búvárok a láthatáron, most Te is segíthetsz nevet választani!

[UPDATE] Megvan az első név!

orient-new-divers-header.png

Két új búvár modell - egy érdekes felhívás a gyártól

Az Orient búvár modelljei között akad egy-két legendás darab, olvashattál is már róluk nálunk sokszor. Az Orient Mako egy igazi "budget diver", vagyis árbajnok, a 200 méteres vízállóság, használható méret, árkategóriájában jó minőségű fémszíj és az egyébként klasszikusan bevált és kedvelt búváróra megjelenése mind segítették, hogy első (és sokaknál megmaradó) búváróra legyen a Dobozban...

yellow_mako.png

Orient Mako I

Majd érkezett az Orient Mako II, amely az első sorozat tapasztalatait felhasználva előrébb lépett, talán a dátumváltó gombot kivéve, amely egy igazán egyedi ötlet volt az első sorozatban. Új szerkezetet kapott (ez lett az F6922), szintén "in-house", magyarul saját fejlesztésű darab. Kézzel is húzható, és másodperc stoppos, vagyis könnyen beállítható a pontos idő rajta, kérdés persze, azt hogyan tartja majd, de a mechanikus szerkezetek világában ez is egyfajta rang, így léphetett egyet előre a Mako II.

Tovább

Casio G-Shock GBA-800 – masszív és okos

 gba-800-header_01_dsc7501.jpg

A G-Shock sorozat annyira szerteágazó, hogy biztosan mindenki megtalálja benne azt, amire igazán szüksége van. Vagy akár azt is, amiről nem is sejtette, hogy szüksége lehet rá… A Casio G-Shock GBA-800 sorozata is ilyen, hiszen nem volt általános a G-Shock modellekben például az aktív Bluetooth kapcsolat korábban, ám most, hogy megjelent, kiderült, hogy okos dolog.

G-Shock, G-Squad, hogy is van ez?

Az egy évvel ezelőtt, 2018 év elején bemutatott újdonságok azt mutatták meg, hogy a Casio is felismerte, ma már nem baj, ha egy óra túlmutat a megszokott funkciókon. Annak ellenére is így van, hogy a Casio éppen a G-Shock sorozatban (és persze a Pro Trek modellekben is) előszeretettel használ szenzorokat különféle feladatokra: légnyomás mérés, magasság mérés, hőmérséklet mérés.

 

Ezek fontos és sokszor nélkülözhetetlen funkciók azoknak, akik valóban sportoláshoz, túrázáshoz használják az órájukat zord körülmények között, de 2019-re elérkezett az okosórák, hibrid órák és a „connected watch” órák ideje, melyek a megtorpanásuk után egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek, nem véletlenül.

Aki nem hardcore óra rajongó, azt nem fogja zavarni, hogy az órája kapcsolatot teremt a telefonjával (2019-ben jelentkezzen, akinek nincsen éppen most is karnyújtásnyi távolságon belül az okostelefonja, ugye?).

Ennek a kapcsolatnak rengeteg előnye származhat, ám mivel óráról beszélünk, így a legfontosabb a mindig pontos idő, hiszen a mobilok hálózati ideje atomórával szinkronizált, vagyis atom pontos :)

Tovább

Casio Rangeman GPR-B1000 - Út a csúcsra

rangeman_header_dsc7053.jpg

A CASIO eddig sem fogta vissza magát, ha egy elnyűhetetlen órát meg kellett tömni szenzorokkal. A Rangeman 2018-as modelljében kiteljesedett a csúcstechnológia és a mindenálló kivitel is a G-Shock modellekre annyira jellemző külsőségekkel, így megszületett a tökéletes társ a legkeményebb túráidhoz.

G-Shock, az elnyűhetetlen

A G-Shock története 35 évre nyúlik vissza, éppen tavaly ünnepelte az évfordulót a gyár. A koncepció annak idején az volt, hogy készüljön egy olyan modell, ami három feltételnek megfelel:

  • 10 méteres zuhanást kibír gond nélkül
  • 10 méteres vízállósága van
  • 10 év az elem élettartama

Az 1981-ben indult fejlesztés hamar, két év alatt be is fejeződött, és 1983-ban megjelent az első G-Shock, a DW-5000, amely a mai napig nagy kedvence az órás világnak. Ez egy teljesen digitális kijelzésű darab volt, és a formáját annyira sikerült eltalálni, hogy máig kapható modernebb változatokban, mint például a GW-M5610 rádiójel vezérléssel, solar töltéssel és 200 méteres vízállósággal:

 dw5000-1.jpg

Tudtad?

A G-Shock név egy egyszerű rövidítés, a „Gravitional Shock” elnevezésből ered.

 rangeman-gshock-logo.jpg

G-Shock 2018-ban – Rangeman GPR-B1000

A G-Shock történetével és típusaival még foglalkozunk a jövőben az oldalon, de a kronometer.hu nemrégiben megjelent Rangeman összefoglalója után most a nagyágyú, a Rangeman GPR-B1000 tartós tesztjéről is olvashatsz. 

Tovább

Casio Edifice Honda Racing limited edition - a legszebb versenyző

eqs800hr-01.jpg

A különböző óragyártók által kiadott, limitált „Sport” „Racing” „F1” és hasonló sorozatoknál gyakori, hogy túlzásokba esnek, és az óra inkább hasonlít egy szerszámosláda belsejére, mint a férfiak manapság már egyetlen ékszerére. Az Edifice megállta, hogy ne pakolja tele az egész órát felesleges design elemekkel, és megcsinálta a szezon legszebb limitált racing modelljét.

Az Edifice és a Honda – közös pont a motorsport

A Casio Edifice márkája 2016 óta van jelen aktívan a motorsportban, a Scuderia Toro Rosso Forma 1 csapatát támogatva. A Honda Motorsport, a Honda sport eredményekért felelős részlege pedig azt a megtisztelő feladatot kapta, hogy szállítson motorokat a Forma 1-es csapatnak, így szinte adta magát az együttműködés a két nagy japán cég között.

 Az egyértelmű, hogy mindketten elköteleződtek a technológiai fejlesztések irányában, csak egy kicsit más irányban. A Honda 1959-ben szállt be a motorsportba, akkor még motorkerékpárral indult a Man szigeti TT versenyen, ahol két évvel később már a dobogón állhatott. 1965-ben a Honda már a F1-ben is sikereket aratott, Mexikóban futamot nyert egy éves verseny múlttal. 

Innen a Honda Forma 1-es története egy igazi sikersztori, Williams Honda, McLaren Honda, Senna és Prost…

 

Tovább

Citizen Promaster Sky -Az örökifjú titán

 citizen-promaster-header-1200x800.jpg

Az óragyáraknak mindig vannak legendás darabjaik. Ezek valamiért többek, jobbak, szebbek, csúnyábbak, nagyobbak vagy éppen kisebbek a többi modellnél, és a márka fanatikusai is többre tartják, mint az átlagos darabokat. Nincsen ez másképp a Citizen háza táján sem, a Promaster sorozat a „Legendás darabok” kategóriába tartozik, fogtuk hát a legelismertebb darabját, amely teljes egészében titánból készült, és most bemutatjuk neked.

A Citizen 100 éve

A ma ismert Citizen Watch Co. útja némileg eltér a másik két nagy japán óragyártótól, akikkel a mechanikus órák piacán osztoznak. Míg a Seiko és testvérvállalata (a közhiedelemmel ellentétben nem leányvállalata), az Orient egyenes ívet járt be, a Citizennél észrevehetünk néhány csavart, ha figyelünk.

A megalakulásának rögtön két évszáma is van, de az elsőre datálják általában, ez 2018-ban volt éppen 100 éve, Japánban. Ekkor alapították meg a mai cég, a Citizen Watch Co. egyik elődjét, ez volt a Shokosha Watch Research Institute, amely 1924-ben az első Citizen néven megjelent zsebórát készítette. 1918-ban már hat éve létezett a másik alapító, a svájci órakészítő Rodolphe Schmid yokohamai üzeme is, majd ezekből lett 1930-ban a máig működő vállalat, a Citizen.

A második világháború nem kímélte a Citzent sem, ahogy a teljes japán gazdaságnak, úgy ennek a cégnek is szinte a semmiből kellett újjáépítenie mindent.

Tovább

A G-Shock és a 25 tonnás kamion esete

g-shock-logo.jpg

G-Shock Guinness rekord - DW 5600 a kerekek alatt

Azt eddig is tudtuk, hogy a 35 éves G-Shock a "mindenálló" kategória. Egy éve egy Guiness* Guinness rekord kísérlet is bizonyítja, mit kibír egy G-Shock DW 5600, vagyis az eredeti modell.

gwm5610.jpg

A képen a Casio G-Shock GW-M5610 típus, ami külsőleg teljesen megegyezik az eredeti DW 5600 modellel

 

Egy 25 tonnás kamiont eresztettek rá, a kérdés az volt, törik-e, szakad-e, működik-e a teszt végére is?

Mit tippelsz?

Tovább