A Sinn szépen lassan az egyik legelismertebb német óragyártóvá nőtte ki magát az elmúlt évtizedekben. Annyira komolyan veszik a fejlesztést, hogy 2008 óta az Aachen-i egyetem légiközlekedési központjával kidolgozták egy új szabvány részleteit, amely a pilótaórák tulajdonságait rögzíti.
Pilótaóra kislexikon – mitől pilóta a pilóta?
A pilótaóra egy külön fejezet az órák történetében. A megszokottól eltérő terhelések, a hétköznapi órák számára elképzelhetetlen (és elviselhetetlen) körülmények miatt nem hívhatunk minden órát pilótaórának csak azért, mert fekete számlapján szép nagy fehér számok vannak…
Nem véletlenül küzdött a Sinn a szabvány bevezetéséért. A legtöbb óragyártó palettáján szerepel ugyan „Pilot” vagy „Aviator” megnevezéssel óra, de ezek nagyja legfeljebb egy felszállást bírna egy vadászpilóta csuklóján. Szépek, jól olvashatóak, és a hangulatuk is valóban felidézi egy repülőgép műszereit, de ez nagyjából annyit ér, mint egy búváróra 50 m vízállósággal.
Egy professzionális pilótaórának azért ennél több kérdésre kell választ adnia hiba nélkül, hiszen éppúgy, mint a búváróráknál, itt is életek múlhatnak a megbízhatóságukon.
A három legfontosabb feltétel, ami nélkül nem lehet valódi pilótaóra az órád
- Funkcionalitás – olvashatóság minden körülmények között, stabil működés extrém körülmények között is, pontosság
- Stressztűrés – nyomásváltozások, rendkívüli hőmérséklettartományok, nagy hőingadozás, ütésállóság, rázkódásvédelem, több G-s gyorsulás elviselése, vízállóság, üzemanyagok és kenőanyagokkal szembeni ellenállás, mágnesesség tűrése
- Biztonság és kompatibilitás más eszközökkel – az óra saját mágneses tere nem zavarhatja meg a repülő műszereit, az üveg vakítás- és tükröződésmentessége, biztos rögzítés a szíjon
Sinn Aviator 103Ti, ami ezt mind teljesítette
Miután a Sinn lefektette a DIN 8330 szabvány alapjait, természetesen készített is olyan órákat, melyek megfelelnek annak. A megszokott (igen magas) minőségben jelentette meg 2016-ban a 103 Ti iFR és 103 Ti UTC iFR darabokat, illetve a 857 UTC VFR modelljét.
A Sinn 103 Ti modell nem viccel: titánium tokban érkezik, ennek a legnagyobb érdeme a súlya, illetve éppen az, hogy nincsen súlya. A tükröződésmentes zafír kristály szinte karcolhatatlan, nagyon ellenálló darab , a tükröződésmentes bevonata miatt minden körülmények között leolvasható. Könnyedén elviseli a -45 fokot éppúgy, mint a +80-at, és mindezt igen rövid időn belül is megteszi. 200 méterig vízálló, vagyis egy profi búvárórával is vetekszik, de éppúgy elviseli az alacsony nyomást is, ami ugye egy pilótaóránál alapvető fontosságú.
Azok a modellek, amelyek teljesítik a szigorú teszteket, büszkén viselhetik a pilótaóra minősítést. Okkal teszik ezt, a német óragyártás megint magasra tette a lécet, de így már bárkinek lehetősége van arra, hogy akár az íróasztal mellett is viselhessen egy valódi, minden szabványnak megfelelt pilótaórát.
Sinn Aviator galéria:
Nézegess további képeket a Sinn pilótaóráiról, érdemes (Klikk a képre, galéria nyílik!)
Videó a DIN8330 szabvány bevezetéséről
Köszönet a fotókért a Sinn.de oldalának - a WERK MANIA és a Nagymutató blog a Sinn hivatalos sajtópartnere 2015 óta