Órák, tesztek, hírek.

Nagymutató blog - megmondja, hány óra van...

Nagymutató blog - megmondja, hány óra van...

Citizen Promaster Sky -Az örökifjú titán

2019. január 15. - Taliga Tamás

moving-2020.jpg

 

A cikket az új helyén itt olvashatod: https://werkmania.hu/citizen-promaster-sky-as4050/

 

citizen-promaster-header-1200x800.jpg

Az óragyáraknak mindig vannak legendás darabjaik. Ezek valamiért többek, jobbak, szebbek, csúnyábbak, nagyobbak vagy éppen kisebbek a többi modellnél, és a márka fanatikusai is többre tartják, mint az átlagos darabokat. Nincsen ez másképp a Citizen háza táján sem, a Promaster sorozat a „Legendás darabok” kategóriába tartozik, fogtuk hát a legelismertebb darabját, amely teljes egészében titánból készült, és most bemutatjuk neked.

A Citizen 100 éve

A ma ismert Citizen Watch Co. útja némileg eltér a másik két nagy japán óragyártótól, akikkel a mechanikus órák piacán osztoznak. Míg a Seiko és testvérvállalata (a közhiedelemmel ellentétben nem leányvállalata), az Orient egyenes ívet járt be, a Citizennél észrevehetünk néhány csavart, ha figyelünk.

A megalakulásának rögtön két évszáma is van, de az elsőre datálják általában, ez 2018-ban volt éppen 100 éve, Japánban. Ekkor alapították meg a mai cég, a Citizen Watch Co. egyik elődjét, ez volt a Shokosha Watch Research Institute, amely 1924-ben az első Citizen néven megjelent zsebórát készítette. 1918-ban már hat éve létezett a másik alapító, a svájci órakészítő Rodolphe Schmid yokohamai üzeme is, majd ezekből lett 1930-ban a máig működő vállalat, a Citizen.

A második világháború nem kímélte a Citzent sem, ahogy a teljes japán gazdaságnak, úgy ennek a cégnek is szinte a semmiből kellett újjáépítenie mindent.

De a legendás japán kitartás meghozta a gyümölcsét, és  1931-ben el is készült az első karóra, majd innen az út a mai napig tart. Magyar nyelven a legrészletesebb információt hiteles forrásból itt találsz:

Citizen történelem magyarul

 citizen-promaster-07.jpg

Promaster – profi technika

 A PROmaster sorozat a Citizen technológiai tudásának jelentős részét felvonultatja. 1989-es megjelenésekor a PROfesszionális sport órát keresték, és ennek megfelelően három sportágban indulnak a Promasterek: Land, Sky,Marine, vagyis a földi, égi és vízi sportokban jeleskednek.

A mostani tesztünk főszereplője, a Citizen AS4050-51E modell a Promaster Sky modellek sorát erősíti, vagyis a pilótaóra kategória elektronikus változata. Eco drive, Radio controlled, World Time, Dual Time, ismerősek ezek a kifejezések?

citizen-promaster-09.jpg

Az óra szerkezete az e670 névre hallgató modul, ahogyan az elektronikus órák világában hívják. Talán legfontosabb jellemzője, hogy rádiójel vezérelt szerkezet, vagyis a hozzánk legközelebb eső adótoronyról, a németországi Mainflingenből kapja a pontosításhoz szükséges rádiójelet a DCF777 elnevezésű szinkronjeladóról. A pontosságát a jeladó atomóra szinkronja garantálja, így lenyűgözhet a technológia csodája, hogy a karodon lévő kis szerkezeted tökéletes összhangban mutatja az időt az atomórával. Ha esetleg ez nem dobbantja meg a szívedet, akkor csak egyszerűen élvezd a pontosságát, melyet minden hajnalban 2 és 3 óra között újra és újra szinkronizál az adóval.

citizen-promaster_dsc7200.jpg

Szintén nem elhanyagolható tény, hogy ez a szerkezet a Citizen Eco-Drive család tagja, vagyis a működéséhez szükséges energiát egyenesen a Napból nyeri, ahogyan régen hívták ezeket az órákat, „napelemes”. A begyűjtött energiát hatékonyan képes tárolni, és vigyáz is rá, így 30 perc után a sötétben leállítja a másodpercmutatót, és csak akkor indítja újra, amikor ismét fény éri. Ezzel a megoldással egy feltöltéssel akár 6 hónapig működik teljes sötétben is, ami (valljuk be) nem életszerű, így a gyakorlatban mindig fel lesz töltve az óra, ha viseled a hétköznapokban.

Egyetlen hátránya ennek a modulnak, hogy a pillanatnyi töltöttségét nem képes kijelezni (mint például a Casio G-Shock klasszikusa, a GW-M5610), de kétségbeesésre semmi ok: ha kritikus szintre merülne, a másodperc mutató két másodperces lépéseivel jelzi, hogy ideje a napozásnak.

 

Citizen Promaster Sky AS4050-51E, egy könnyed darab

A kiemelkedő belsőhöz különleges külső is jár, így ez a Promaster modell teljes egészében titán tokozást és titán szíjat kapott.

A titán az órák világában egy eléggé megosztó anyag. Sokakban élnek a régi beidegződések, melyek szerint a titán jóval puhább az acélnál, és ennek gyorsan karcos óra lesz a vége, ráadásul polírozni sem lehet majd, mi lesz vele…

Na ezt el lehet felejteni végre.

Mint minden legenda, ez is féligazságokra alapult, hiszen az acél keménysége a Vickers skála szerint 150-220 közötti értéket kapott, a titán pedig 170-200 közöttit, vagyis e szerint valóban keményebb az acél.

citizen-promaster-01.jpg

A Citizen azonban a titán egy modern változatát, az úgynevezett Super Titanium-ot használta ehhez az órához (Ti+IP néven ismert), melyhez vákuumban, elektron sugárral, magas hőmérsékleten ( 2000 °C ) ionizálják a titánt, és ez az ionizált réteg lesz a bevonat a felszínen, így elérik az 1000-1200-as Vickers keménységet! Vagyis ennek az órának a felülete ötször keményebb az acélnál, amit nagyon egyszerűen lehet szemléltetni.

Az alábbi képen a Citizen AS4050-51E titánból készült csatja látható 2 hét íróasztal melletti használat után, a másik oldalon pedig egy szintén japán, minőségi óra 316L nemesacél csatja, amely még ennyit sem töltött munkában. (Aki íróasztal mellett hord fém csatos karórát, pontosan tudja, hogy az asztal lapja sokkal nagyobb kihívás a fém csat aljának, mint ha egész nap hegyet mászna benne.)

csat.jpg

Design, számlap, funkciók – a bőség zavara

A design kifogástalan, hozza a pilótaórák kötelező jellemzőit, fekete számlap, rejtélyes segédszámlapok, széles, jól leolvasható mutatók a klasszikus formával, nagy méret – ilyen egy tökéletes pilóta modell.

A számlapon rengeteg információt megtalálhatsz, ezek között vannak hasznosak és mutatósak is, kinek-kinek igényei szerint. Az összhatás megint csak megosztó, van, aki szerint zsúfolt, de ennek ellenére mégis a fő elemek jól leolvashatóak. Az indexek és a mutatók könnyen láthatóak, a lume kellően erős, ez a mutatók és indexek sötétben foszforeszkáló (és nem fluoreszkáló!) tulajdonsága.

A segédszámlapokon a hét napjától a 24 órás gyűjtőn át a pillanatnyi funkció kijelzéséig minden egyszerre látható, és ezeket egy érdekes megoldással, a koronáról lehet vezérelni. Ez, és a rádióvezérlés az oka, hogy a korona nem a klasszikus funkcióját látja el, hanem forgatásával válthatsz üzemmódot (idő, világidő, kronográf, beállítások), és a kronográf gombokkal állíthatod be, amit éppen abban a funkcióban szükséges. A kezelési útmutatót javasolt a közelben tartani, mert szükség lesz rá, biztosan J

citizen-promaster-10.jpg

Amit külön ki kell emelni, az (az óra általános magas minősége mellett is) a jubilee szíj minősége. Ezt a szíjat könnyű elrontani, ha túl laza lesz, egy nehezebb óra csúszkálni fog vele, ráadásul zöröghet is a sok kis szem miatt. Ezt a hibát a Citizen nem követte el, az AS4050-51E jubilee szíja (szíjakról részletesen itt írtunk korábban, olvasd el, ha érdekelnek a különböző típusok) erősen tart, mégis tökéletes a formája, sőt, a szemek szögletes formái kifejezetten komolyan kidolgozottak. Mivel mindez a titán tok csekély súlya miatt könnyen és kényelmesen viselhető, telitalálat lett, ha nem ragaszkodsz egy Seiko Monster több, mint 20 dekás acél tömegéhez.

citizen-promaster-08.jpg

Citizen Promaster Sky AS4050-51E titán technikai adatok

  • szerkezet: modul e670 Eco-Drive
  • járástartalék: 6 hónap
  • vezérlés: DCF777 rádiójel vezérelt
  • tok anyaga: Super Titanium (titán)
  • szíj és csat anyaga: Super Titanium (titán)
  • óraüveg: zafír AR bevonattal
  • tok mérete: 49 mmx47,2 mm
  • tok vastagsága: 14 mm
  • súlya: 106 gramm
  • vízállósága: 20 bar (200 méter)

 citizen-promaster-06.jpg

Citizen Promaster Sky – szerettük?

Kifejezetten. Komoly, prémium benyomást kelt már elsőre is, és ez csak fokozódik a viselése közben. A kidolgozása kifogástalan, a titán pedig különleges élményt nyújt, ha még nem volt dolgod vele korábban. A méretei papíron igen komolyak, de talán éppen a barátságos súlya miatt az életben a 47 mm átmérőt és a 14 mm vastagságát nem veszed észre, mégis egy igazi „dögös” pilóta modell.

süti beállítások módosítása